W ramach projektu „Popularyzacja nauki poprzez interpretację dziedzictwa- zrozumieć, docenić, ochronić” (opis projektu - patrz: strona główna) zakupiono łącznie ponad 40 elementów strojów stylizowanych historycznie bądź wykonanych wg wzorów historycznych (niektóre elementy zamówiono w pracowniach krawieckich przygotowujących kostiumy do filmów historycznych). Rekwizyty te pozwoliły skompletować ok. 12 pełno-postaciowych kostiumów postaci historycznych z różnych epok. Dzięki temu powstało atrakcyjne i w istocie innowacyjne narzędzie edukacyjne. Metody takie przyciągają uwagę zwiedzających, wzbudzają ich zainteresowanie i pozwalają na efektywną popularyzację dorobku nauk humanistycznych (zwłaszcza historii, historii sztuki, nauk o kulturze i religii).
Czytaj więcejCzy jest takie miejsce, miasto, okolica, gdzie można zwiedzić zabytki reprezentatywne dla głównych epok w historii sztuki i architektury? Czy jest takie miasto lub niewielki rejon, gdzie w bliskiej odległości sąsiadują ze sobą wytwory kultur prehistorycznych, starożytnych, dzieła średniowiecza (np. wczesnochrześcijańskie, bizantyjskie, romańskie, gotyckie), renesansu, baroku, klasycyzmu, historyzmu, modernizmu? Czy jest takie miasto lub mikroregion, gdzie w krótkim czasie, niejako „za jednym zamachem” można poznać periodyzację dziejów artystycznej działalności człowieka na konkretnych przykładach, dotknąć ich, doświadczyć formalnych różnic i ewentualnych podobieństw pomiędzy nimi i tym samym przyswoić sobie obraz historii sztuki i architektury „w pigułce”?
Czytaj więcejGra przeznaczona jest dla młodzieży szkolnej oraz starszych grup wiekowych i stanowi formę nauczania poprzez zabawę z elementami współzawodnictwa. Jej celem jest wykonanie szeregu zadań dydaktycznych z zakresu historii architektury, nawiązujących do wybranych wątków antycznej architektury greckiej i rzymskiej, traktowanej tu jako inspiracja dla twórców XIX-wiecznego neoklasycyzmu i historyzmu. Zabawa polega na identyfikacji na fasadach kamienic bydgoskiego śródmieścia tych detali, które są echem antycznej architektury.
Czytaj więcej
W zabawie biorą udział 2- lub 3-osobowe niezależne zespoły. Główne zadanie polega na udzieleniu prawidłowych odpowiedzi na zestaw pytań zawartych w kwestionariuszu przekazywanym uczestnikom zabawy. Poszukiwanie i udzielanie odpowiedzi na pytania z kwestionariusza ma miejsce podczas zwiedzania staromiejskiej przestrzeni Bydgoszczy. Każdy zespól może zwiedzać samodzielnie, niemniej trasę zwiedzania wyznacza treść poszczególnych pytań, które wskazują na kolejne obiekty i miejsca związane z historią miasta, do których uczestnicy zabawy powinni dotrzeć i to udokumentować na fotografii. Ponadto wiele odpowiedzi na stawiane w kwestionariuszu pytania znajduje się właśnie przy tychże obiektach i miejscach. Uczestnicy mogą korzystać np. z edukacyjnych źródeł internetowych lub zasobów pobliskiej biblioteki. Zwycięża zespół, który udzieli najwięcej prawidłowych odpowiedzi w najkrótszym czasie.
Czytaj więcej(c) Pracownia Interpretacji Dziedzictwa. 2023