Szlaki dziedzictwa sakralnego Bydgoszczy i regionu kujawsko-pomorskiego
Pracownia Interpretacji Dziedzictwa

Gra: Architektura antycznej Grecji i Rzymu na fasadach XIX-wiecznych kamienic


Opis gry:
1. Wprowadzenie do gry - wykład informacyjny

Gra w terenie poprzedzona jest teoretycznym wprowadzeniem uczestników do wybranych zagadnień historii architektury, zwłaszcza w odniesieniu do klasycznego okresu sztuki starożytnej Grecji. To właśnie ten okres wydatnie wpłynął na formy architektoniczne epok późniejszych. Był źródłem inspiracji dla antyku rzymskiego, a wiele lat później dla renesansu, klasycyzmu, neoklasycyzmu, czy XIX-wiecznego historyzmu, a w pewnym zakresie także baroku, a nawet architektury karolińskiej. Podczas zabawy uczestnicy otrzymują elementarne wiadomości na temat starogreckich porządków architektonicznych i podstawowych terminów plastycznych odnoszących się do typowych form antycznej architektury (tympanon, portyk, portal, attyka i in). Ponadto prowadzący spotkanie ramowo omawia główne style w historii architektury, zwracając uwagę na różnice i podobieństwa pomiędzy nimi, także w odniesieniu do opozycji: style „klasyczne” i „nieklasyczne”.  

2. Wprowadzenie do gry - kontynuacja wykładu w terenie
Kolejna cześć zajęć przeprowadzona jest na terenie śródmieścia Bydgoszczy zdominowanego przez architekturę historyzmu XIX w. Prowadzący spotkanie wskazuje na walory estetyczne fasad kamienic, zasady ich kompozycji. Przywoływane są także nazwiska bydgoskich architektów XIX w. (m.in. Józefa Święcickiego, który jest autorem i budowniczym ponad 60 projektów, stanowiących dziś ozdobę centrum miasta).

3. Wyjaśnienie uczestnikom zasad gry
Następnie prowadzący wyjaśnia uczestnikom cele i zasady gry: zadania polegają na tym, aby odszukać na historyzujących fasadach bydgoskich kamienic te detale, które „genetycznie” nawiązują do architektury starożytnej Grecji.

4. Zadania gry - kwestionariusz zadań gry
Uczestnicy otrzymują kwestionariusz (kartę ćwiczenia) z listą poglądowych zdjęć przedstawiających oryginalne antyczne elementy jak np. kolumny doryckie, kolumny jońskie, tympanony, kariatydy, atlasy i in. Teraz chodzi o to, aby zlokalizować te detale na fasadach bydgoskich kamienic oraz podać ich prawidłowe nazwy wraz z krótką definicją. Aby udokumentować swoją aktywność uczestnik musi sfotografować siebie na tle odnalezionych detali. Istotny jest czas i poprawność wykonania zadań gry,.

5. Podsumowanie wyników gry
Po wykonaniu zdania prowadzący przeprowadza dyskusję z uczestnikami dotyczącą przebiegu gry oraz poprawności odpowiedzi. Niektóre wątki tematyczne pojawiające się podczas dyskusji wykorzystywane są przez prowadzącego jako pretekst do powtórzenia niektórych wiadomości z historii architektury.

autor: dr Rafał G. Nowicki
Fotografia
Rafał G. Nowicki
- Fragment eklektycznej fasady hotelu Pod Orłem w Bydgoszczy

 

(c) Pracownia Interpretacji Dziedzictwa. 2023